איך יש לנהוג ביחס לטבילת גברים לפני החגים בשנה זו? האם יש תחליף לטבילה במקווה גם במציאות קורונה?
יום ירושלים – מדוע לא כולם חוגגים אותו? יום כ"ח באייר זכה לשם "יום ירושלים", ויש מקום רב לתמוה על שם זה. במלחמת ששת הימים מדינת ישראל עמדה בפני סכנה קיומית והיה חשש לאסון לאומי עצום. על אף גודל האיום, זכה עם ישראל, בעזרת ה', לתשועה גדולה. לכאורה, היה נכון ביום זה להדגיש את ההצלה הגדולה של עמנו! מדוע אנו מדגישים את ירושלים, שלמרות חשיבותה, היא שולית ביחס להצלה האדירה?
ישנם שני הבדלים מרכזיים בין הקוסם והנביא: יסוד הנבואה הוא בשלמות אנושית. הנביא הוא צינור לדבר ה'. אולם, ישנו הבדל נוסף בין הנביאים ובין הקוסמים והמנחשים. בניגוד לקוסמים המתעסקים בגילוי העתיד שאינו קשור לאירועי העבר וההווה, כמעט כל דברי הנביאים על העתיד, באים בעקבות העבר. כלומר, אופי העתיד תלוי במעשינו בהווה. לכן, במקום להיות עסוקים בגילוי העתיד, אנו עסוקים בשינוי מעשינו ובשיפור דרכינו.
המסגרת של ספר ויקרא היא מקומה של השכינה, כלומר: ב"אהל מועד" או ב"הר סיני". לעומת זאת, המסגרת של ספר במדבר היא "ערבות מואב", מקומם של בני ישראל. נראה שהבדל זה אינו מקרי, אלא הוא משקף שוני גדול בין שני חומשים אלה.
ספירת העומר מייצגת שני תהליכים של קדושה: תהליך אחד רוחני מיציאת מצרים ועד מתן תורה, ותהליך שני חקלאי שיש בו הודאה על התבואה הטומנת בחובה הכרה בקדושתה המיוחדת של הארץ.
הדלקת הנרות נעשית בחשכה, בלילה. מדוע דווקא בלילה? אפשרות פשוטה היא, שכך האור ניכר והנס מתפרסם. אפשרות שנייה, שעל ידי כך הדבר מובדל מן המנורה במקדש, שאותה הדליקו ביום. מנורת המקדש הודלקה בין הערביים, כלומר, אחר הצהריים, לפני הלילה. בבית הכנסת מודלקים הנרות דווקא ביום, לאחר תפילת מנחה, מדוע?